Månadens fordon januari 2018

DSC_0005
DSC_0045
DSC_0047
DSC_0007
DSC_0039
DSC_0040
DSC_0006
DSC_0008
DSC_0048
DSC_0037
DSC_0038
DSC_0036

FIAT X 1/9 -81
Motor: Rak 4-cyl mittmonterad  1498 cc
Effekt: 81 Hkr
Vikt: 1030 kg
Toppfart: 180 km/h
Nypris: 56000:-

Den aktuella bilen används företrädesvis att besöka diverse träffar under sommarhalvåret.

Lite fakta ur en artikel i tidningen Klassiker publicerad 13 juli 2013

Fiat X1/9 kan spåras till bilutställningen i Turin 1969 då Autobianchi Runabout Barchetta visades; en designstudie från Bertone som försetts med drivlinan från den då helt nya Fiat 128. Konceptet föll Fiatdirektionen på läppen och tre år senare, 1972,  debuterade X1/9.
Den var linjalritad av Bertones Marcello Gandini och mekaniken kom från bruksbilshyllan. Bakhjulsdrift med motorn nära mitten garanterade körglädje och formen drog blickarna till sig. Targatakskonstruktionen inbjöd till naturupplevelser då vädret tillät men fungerade även som störtbåge. Dessvärre uteblev fartresurserna i och med det förnuftiga valet av motor; med 1 290 kubik och 75 hk var X1/9 ingen prestandavagn – men trots det betydligt snabbare än lilla 850 Coupé som den ersatte. Lite bättre blev det 1979 då motor och växellåda ersattes av en 1,5-litersmotor på 85 hk och femväxlad låda från Fiat Ritmo.
Kaross och inredning monterades hos Bertone i Grugliascofabriken. Därefter sändes skalet till Fiatfabriken i Turin där drivlina och annan mekanik slutmonterades. Så var det fram till 1982 då Bertone tog över hela produktionsansvaret.
Totalt tillverkades runt 170 000 exemplar.

Nerikes Fordonshistoriker