Månadens fordon november 2011

201111-011
201111-161
201111-013
201111-032
201111-016
201111-015
201111-195
201111-200
201111-DSC_0021
201111-DSC_0032
201111-DSC_0059
201111-DSC_0060
201111-275
201111-288
201111-217
201111-321
201111-DSC_0063
201111-DSC_0061
201111-202

Citroën B11 Sport 1952

Motor: Rak 4-cyl  57 Hk
Toppfart: 100km/tim
Nypris: 11 835 kr

Vi åkte för att titta på en DKW från 1938 men hos ägaren fanns även en Citroên B11 Sport från 1952. Så vi blev intresserade av den istället, för vi tänkte att den kan man åka längre med. För de veteranbilar som vi redan hade kan vi inte åka lika långt med. Trots att den är konstruerad på 1930-talet så har den köregenskaper som en betydligt modernare bil har. Konstruktionen med framhjulsdrift, kuggstångsstyrning och en lågbyggd självbärande kaross var fortfarande i framkant när tillverkningen avslutades i juli 1957. Citroên B11 Sport renoverades av Björn 1986 från Norrtälje och sedan sålde han den till en som heter Uno i Kristinehamn. Han ägde den fram till 2009, då köpte Anders och Una den. Vi började renovera den strax före jul 2009 och de var en hel del att göra. För råttorna hade vart både här och där och gnagt. På 1980-talet var de svårt att få tag på delar. Men de är lättare nu. Mekaniken var det inget större problem med och karossen hade inte särskilt mycket rost förutom skärmarna och dörrarna. Jag slipade ner bilen helt plåtren för att det ska bli bra. All inredning plockades ur och det fanns en del gamla råttbon där. Det blev en helt ny lack på bilen, den tidigare lacken var en gammal cellulosalack. Inredningen är utbytt, nytt innertak, nya mattor ock sätena fick ny stoppning o ny klädsel. Una har klätt om sätena och dörrsidorna, tyget inköptes i Karlstad. 19.5 m för 900:-, det var billigt. Hon sydde även kjederlisten själv till sätena och använde de gamla tyget som mall. Vi bestämde att våren 2011 då ska den ut på vägarna och så blev det. Citroën besiktades den 29 April utan anmärkning och nu har vi kört över 400 mil. För de är en härlig bil att äga och åka i.

Foton: Ägarna & P Eremo

Nerikes Fordonshistoriker