Månadens fordon april 2010

201004-DSC_0032
201004-DSC_0034
201004-DSC_0033
201004-DSC_0040
201004-DSC_0038
201004-DSC_0036
201004-DSC_0041
201004-DSC_0054
201004-DSC_0031
201004-DSC_0055
201004-DSC_0061
201004-DSC_0056

SAAB Sport 62/63

Motor 3 cyl tvåtakt 850cc / 52 Hk
Vikt 960 kg  Nypris 15040 Kr
denna bil har ca. 65Hk
Toppfart 145 km/h

Berättat & skrivet av dagens ägare:

Bilen har en brokig bakgrund med ett flertal ägare fram till jag fick tag i den i början av 70-talet. Under 70 – talet körde jag ett antal rallytävlingar med den och om jag minns rätt körde jag sista tävlingen med den 1978. Efter sitt rallyliv blev bilen stående ett antal år varefter den var på väg till skroten men det var så mycket snö den vintern så det verkade besvärligt att komma iväg. Hur som helst, bilen blev kvar ett tag till och så fick jag för mig att jag ville spara den till jag blev pensionär och fick tid att jobba med den. Nu fick den stå under tak ca 10 år och sedan i garage ytterligare ca 10 -12 år tålmodigt väntande i nästan 30 år på sitt nästa liv. Den togs ur drift omkring 1980 och registrerades igen 2008.

En bit in på 2006 startade renoveringen med att allt plockades ned till sista skruv och granskades. En del dög att renovera och en hel del behövde bytas ut men eftersom jag hade samlat på mig två bilar till att plocka delar från gick det att få ihop en hel bil. Motor och växellåda helrenoverades varefter ett omfattande svetsjobb genomfördes. Sedan följde renovering av bromsar, nya broms och bränsleledningar, nya skärmar, nytt krom, ekonomiplåt i dörrarna, mycket slipning, justering riktning och spackling av alla delar och så naturligtvis mer slipning igen. I slutet av 2007 var det då äntligen dags för lackering. Alla delar lackerades var för sig innan monteringen för att få färg runt alla kanter. När den lackerade karossen kom hem började den roligaste delen av renoveringen, att montera alla nyrenoverade ytbehandlade/lackerade delar. Nu kunde man ju jobba utan att smutsa ned sig och resultatet blev strålande.

I maj 2008 var det så dags för besiktning och det var bilprovningen i Karlskoga som fick äran att godkänna SAAB Sporten, naturligtvis utan problem. Under 2009 har en del inredningsdetaljer förbättrats och bilen har varit med på ett antal utställningar/ träffar däribland också SAABENS DAG i Trollhättan. En ”gammelbil” blir ju aldrig helt färdig, det finns alltid saker att förbättra och något att fixa eller bara vårda men det är ju en del av tjusningen.

Nerikes Fordonshistoriker