Månadens fordon december 2018

4I5A3338
4I5A2672 redigerad
4I5A3154

Citroën 2 CV -59

Motor: 2-cylindrig, luftkyld boxermotor
Effekt:  12,5 Hk  vid 4000 varv/min
Kompression: 7,4 :1
Vikt: 600 kg
Framhjulsdriven
Tankrymd: 20 L

Min nyinskaffade  Citroën  och 2CV, kallad ”Madame Canard” har ett långt liv bakom sig. Byggd 1959, förtidspensionerad i en loge på Vinön och sedan väckt till nytt liv igen av en kunnig entusiast i Noratrakten. Bilen är i sitt enkla och anspråkslösa originalskick, så när som på några förbättringar, den har ett 12-volts startsystem och den 2-cylindriga boxermotorn, luftkyld, på 425 cm3 har uppgraderats med cylindrar som förstorat den till 575 cm3.
Gissningsvis ger den 12,5 hästar vilket borgar för en marschfart på 60 km/t.  Tanken rymmer cirka 20 liter, bränslemätare saknas.
Bränsleåtgång: En skvätt på cirka 5-6 deciliter per 10 kilometer, eller så, beroende på körsätt/uppförsbackar och väglag.
Ingen servo, ingen isolering, hög ljudnivå, ren och prydlig plåt, precis som den byggdes för att sätta ett lantligt Frankrike på hjul till rimliga pengar. Mjuk fjädring och god förmåga att ta sig fram på dåliga vägar.
Jag växte upp i Östernärke, och bilen får bo där, på logen till mitt kusinbarns gård.
Om jag funderar på att köra från Örebro till Paris med den?
Nej. Men väl kanske från Köpsta/Höre till…ja, varför inte Stora Mellösa, där bilhistorikern, mångsysslaren och äventyraren John Nerén växte upp.
Jag kommer att berätta mer om bilen i tidningen Klassiker, som jag har glädjen att medarbeta i då och då.

Nerikes Fordonshistoriker