Månadens fordon oktober 2010

201010-DSC_0006
201010-DSC_0007
201010-DSC_0012
201010-DSC_0013
201010-DSC_0008
201010-DSC_0009
201010-DSC_0017
201010-DSC_0014
201010-DSC_0016
201010-DSC_0018
201010-p6below_jpg

Rover 3500 -69

Motor: V8, 3528 cc 153 Hk Din
Vikt: 1460 kg
Toppfart: 138 km/h
Nypris: 27 000:-

Modellen tillverkades mellan 1964-1977 som modellerna 2000, 2200 , från 1968 även som 3500 varav de två första har en fyrcylindrig motor medan den sistnämnda har en åttacylindrig motor. Denna modellserie lanserades som ett billigare alternativ till den stora sedanen med sexcylindrig motor som man tillverkade, 2000, 2200 hade bara fyrcylindrig motorer samt enklare inredning utan äkta trä och bara skinn på slitytorna övriga ytor är vinylklädda.

Men något man satsade på var säkerheten bilen är uppbyggd som en säkerhetsbur där man skruvar fast alla karossplåtar inklusive takplåten, (bilen är fullt körbar utan alla plåtar på plats) så när det blev hårdare säkerhetskrav i USA så klarade bilen dessa utan modifiering vilket nästan alla andra fabrikat tvingades till (alla med stora gummistötfångare) t.ex. tanken år placerad över bakaxeln styrsnäckan sitter vid torpedväggen.

Tekniken i bilen är avancerad för sin tid med servoassisterade skivbromsar på alla hjulen de bakre placerade inne vid differentialen på en modifierad De-Dion bakaxel, Framvagnen är en egen konstruktion för att få ett så brett motorrum att det kunde husera den turbinmotor som Rover experimenterade med tack vare det behövde endast framvagnsbalken flyttas något framåt för att husera V8:an samt montera en större kylare därav utbuktningen under stötfångaren på 3500-modellen. V8-motorn hittade Rover hos Mercury marine 1963 när man försökte sälja motorer för marinkonvertering, Så 1965 fick Rover tillverkningslicens på motorn, Man behöll den grundläggande designen men ändrade gjutningen så att man monterade fodren efteråt istället för att gjuta in dom plus ett antal andra anpassningar till för komma till rätta med de problem GM haft samt att höja effekten i motorn så den kom inte i produktion förrän 1967.

Elbakruta t.ex. var standard och dom små trådarna som värmer upp rutan är lodräta istället för, som dagens fordon har, vågräta. Dörrhandtaget ser ut som man kom på att man nog måste ha något att dra upp dörren med, äsch  jag tar handtaget på kökslådan. Men det är min högst personliga reflektion. det finns nog en helt naturlig förklaring till utformningen.

Nerikes Fordonshistoriker