Månadens fordon december 2010

201012-SUC51266
201012-SUC51267
201012-SUC51268
201012-SUC51271
201012-SUC51269
201012-SUC51270
201012-SUC51272
201012-SUC51274
201012-SUC51279
201012-SUC51280
201012-SUC51278
201012-SUC51273
201012-SUC51281
201012-SUC51277
201012-SUC51275
201012-SUC51276
201012-SUC51282
201012-SUC51283

Volvo PV 444 DS -52

Motor: rak 4 cyl. 44 Hk
Vikt: 1050 Kg
Toppfart 120 km/h
Nypris 10750:-

Vad kan man berätta om PV:n som ingen vet, ja det kan man fråga sig. Kanske det som man skrev i kundtidningen Ratten när det begav sig, att PV 444 uppgavs betyda PersonVagn., 4-sitsig, 40 Hk, 4 cyl. När det var dags för en uppgradering, 1950 så fick den modellbeteckningen B, den förändringen bestod i helt annan instrumentering som placerades till vänster, direkt i förarens blickfält, och inte som i den första, i mitten, likt Engelska bilar. Dessutom kom ”takgöken” till mångas förtret. Det var svårt att montera takräck, och sen ett hål i taket som man var tvungen att täta för att slippa att det regnade in i kupén. C-modellen 1951-52 fick modernare 15″hjul istället för de tidigare 16″hjulen. D-modellen 1952-53 fick ett specialkonstruerat värmepaket som extra tillbehör. Mitt under D-serien gjordes en lagändring så man blev tvungen att slopa takgöken. Den här bilen är därför troligen en tidig variant av D-modellen. Sen avlöste modellerna varandra för att till sist begravas 1966 som PV 544.
Detta fordon är karossrenoverat och lackerat, nu under vintern kommer växellåda och motor att få sig en genomgång för att stå klart till våren och utesäsongen för våra veteraner.

Foton: Arne Bülow

Nerikes Fordonshistoriker