Månadens fordon oktober 2020

IMG_1121
IMG_1120
IMG_1123
IMG_1124
IMG_1125
IMG_1122
IMG_1121 IMG_1120 IMG_1123 IMG_1124 IMG_1125 IMG_1122

Honda CX 500 Eurosports 1982

Motor: V-twin 496 cc
Effekt: 50 Hk

Denna MC inköptes av undertecknad den 10 juni 2012 av dåvarande ägare för 10.500:-. Vi hämtade den i Nordmarkshyttan Värmland. Den var inte i bästa skick och gick lite hackigt, men då priset var så pass humant så bedömdes att ett inköp ändå kunde vara vettigt. Jag fick börja med att renovera bromsarna med en ny bromsskiva fram samt byta ut centralstötdämparen, vilken inte var så lätt att få tag på. Hittade dock en i bra skick på MC-skroten i Kolsva. Ett antal rengöringar av förgasarna åtgick också innan det blev sprutt på båda cylindrarna. Använde den sedan under sommarhalvåren, som transportmedel till arbetet, fram till sommaren 2015. Under våren 2015 fick jag dock uppleva en speciell händelse. Den 25 april fick jag en bekräftelse från Transportstyrelsen gällande att fordonet hade avregistrerats den 31 mars 2015?? Jag förstod naturligtvis ingenting och efter kontakt med Transportstyrelsen framkom det att någon skulle registrera en motorcykel i Polen, och påstod att motorcykeln var identisk med min. Ett gammalt registreringsbevis hade använts och hur det hade gått till, gick ej att utröna?? För mig innebar det hela att Svenska Transportstyrelsen inhiberade, tills vidare, avregistreringen i avvaktan på utredning varvid försäkringen blev återupptagen. I anledning av det ovanstående blev jag naturligtvis fundersam på om det var något lurt med min mc? Hade den varit stulen och bar den nu en falskt Chassi-/ och registrerings-//-nummer? Då jag ville få rätsida på detta godtog jag att Transportstyrelsen anlitade en fordonsexpert från Larmtjänst som undersökte den. Som tur var, fann han inga tecken på att den skulle vara manipulerad, så utredningen kunde läggas ned och cykeln kunde, med gott samvete, fortsätta nyttjas i min ägo.
Under våren 2017 plockade jag ner hela cykeln, skickade efter nya avgasrör, ljuddämpare huvudbromscylindrar m.m. från England. Målade upp ramen och putsade upp alla delar, så resultatet blev nästan som nytt. Jag veteranbesiktade den och fick en MHRF-försäkring via NFH. Den 19 maj i år 2020; besiktades den för sista gången i sitt liv utan anmärkning, detta då den fyllt 40 år då det skulle ha varit dags för nästa besiktning.

Följande text är kopierat från Wikipedia
”Den svenska marknaden fick endast tillgång till 500 cc-varianterna.  På andra marknader fanns 400 (396)- och 650 (673)- cc-modeller. 400- och 500-modellerna tillverkades fram till 1982. 1983 ersattes de av 650-modellerna som endast tillverkades det året och vilka på grund av oförmånliga försäkringsklasser inte ansågs vara lönsamma att marknadsföra i Sverige. Några exemplar av både 400- och 650-modellerna fann ändå sin väg till Sverige på andra vägar.  Den första modellen hette enbart CX 500. Den kom alltså 1978 och tillverkades fram till och med 1982 års modell. Den gavs smeknamnet ”Plastgrisen” på grund av den rätt speciellt utformade plastkåpan över strålkastare och instrumenthus.  Motorn var en vätskekyld, kortslagig, fyrventils, 80-graders, 496 cc V-twin, med vevaxeln i motorcykelns längdriktning. Layouten med topparna vridna 22 grader i förhållande till vevaxeln förhindrade överliggande kamaxlar. Trots att den alltså var stötstångsstyrd hade motorn ett tillåtet maxvarv på 9700 rpm. 1980 kom modellen CX 500 Custom, som i Sverige gavs namnet ”Vildsvinet”. Den var Hondas första ”fabrikscustom” – i princip den vanliga standardmodellen fast med mindre, droppformad tank, separata instrument, större och bredare styre, kortare ljuddämpare samt ett lite mindre, men bredare bakhjul. CX 500 Custom tillverkades även den fram t.o.m. 1982. 1982 släpptes CX 500 TurboCX 500 Sports, även kallad ”E / Euro” och GL 500 Silver Wing.”

Nerikes Fordonshistoriker