Månadens fordon maj 2005

Kent poserar i vårsolen med sin cykel med Kulimotor

Kent poserar i vårsolen med sin cykel med Kulimotor

Drivningen

Drivningen

Den förträffliga fotbromsen på framhjulet

Den förträffliga fotbromsen på framhjulet

En liten tur i vårvädret

En liten tur i vårvädret

Själva motorn, tillverkad hos Johnsson metall i Örebro

Själva motorn, tillverkad hos Johnsson metall i Örebro

Bensintanken, rymmer 2 L och verktygsfack

Bensintanken, rymmer 2 L och verktygsfack

Firman som var säljare av motorn

Firman som var säljare av motorn


Cykelmotorn Kuli

50cc tvåtaktare, luftkyld,
0,72Hk vid 3500 v/min
maxfart 30,9 km/tim enligt
Statens provningsanstalts mopedprovning ,TFA jan. 1953

Historien om Kulimotorn, som var en cykelmotor, började redan 1948-49. Vår medlem Kent, även känd som KuliKent, berättade för mig att han har haft sin cykel med Kulimotor i 10 år. Kent har varit med i TV, både på Tvärsnytt och Landet Runt med sitt fordon.

Motorn togs fram av ing. Gottfried Darck från Stockholm 1948. När ny lag trädde i kraft 1 juli 1952 var allt klart för att serietillverkning i större skala. Då kom nämligen mopedlagen, tidigare var den klassad som lättviktare med körkort som krav. Nya bestämmelserna sa max 50cc, max 30 km/tim, två av varandra oberoende bromsar och apparat med vilken ljud kan givas, i stället för ringklocka. Motorn gjordes av Johnsson Metall i Örebro och salufördes av AB Allmotor i Örebro. Den kunde också köpas som byggsats, till det fina priset av 450 kr.

Nerikes Fordonshistoriker