Månadens fordon april 2006

Bilen som ska renoveras

Bilen som ska renoveras

En hembyggd tippgirl

En hembyggd tippgirl

Motorrummet före renovering.

Motorrummet före renovering.

Efter en inköpsresa till Luleå

Efter en inköpsresa till Luleå

Handel i Frankrike, med rabatt

Handel i Frankrike, med rabatt

Färdigblästrad

Färdigblästrad

Symaskin som Jan hade för att sy klädsel och kederlister

Symaskin som Jan hade för att sy klädsel och kederlister

Motorrummet efter renovering

Motorrummet efter renovering

Fronten på en fransk Ford

Fronten på en fransk Ford

Bilen har garagelack

Bilen har garagelack

Typiska sextiotalsfenor

Typiska sextiotalsfenor

Ekerkapsel, originaldel på Chambordmodellen

Ekerkapsel, originaldel på Chambordmodellen

Vacker form

Vacker form

Gummibuffert

Gummibuffert

Välputsade handtag

Välputsade handtag

Klädseln som Jan sytt

Klädseln som Jan sytt

Det lilla V8 märket på C-stolpen

Det lilla V8 märket på C-stolpen

Yttre backspegel är bra att ha

Yttre backspegel är bra att ha


Simca Vedette Chambord -60

Motor 2,35 L V8 på 84 Hk vid 4800 r/min. 3-växlad manuell låda
synkad på 2:an & 3:an.
Fram spiralfjädrar bak bladfjäder. Helsvetsad självbärande kaross.

Året var 1998, när Jan fick frågan om han ville utöka sin samling av veteranfordon med en Simca Vedette. Det var frågan från en person som fått bilen som dellikvid vid en annan affär. Det ville Jan, när han sett den. Det fanns mycket jobb att göra , men det var också en utmaning. Bilen plockades ner fullständigt, i Jans garage. Där återuppstod skönheten bit för bit. Motorn tillsammans med en massa delar hämtades i Luleå. En resa till Frankrike inbringade en mängd nya delar. Där lyckades även Jan att få rabatt på det han köpte. Som ni ser på bilderna så har Jan sytt klädsel och kederlister på sin symaskin. Han la ut ett litet bete, och ställde frågan till några damer, hur gör man när man syr en klädsel. Svaret blev, det är bara att sy. Då Gjorde Jan det. Resultatet blev mycket bra. 2003 var bilen klar för premiärturen.

Nerikes Fordonshistoriker