Månadens fordon juni 2005

 Stora öppningar lätt att gå in i bilen

Stora öppningar lätt att gå in i bilen

Motorn placerad bak,  den skulle ju vara ett svar på VW

Motorn placerad bak, den skulle ju vara ett svar på VW

 Ett lättöverskådligt bagageutrymme

Ett lättöverskådligt bagageutrymme

Bilen är i princip orörd,  en del  småskador har dock åtgärdats

Bilen är i princip orörd, en del småskador har dock åtgärdats

 Motorluckan bak

Motorluckan bak

 Det för tiden typiskt lilla bakljuset

Det för tiden typiskt lilla bakljuset

 Inbjudande bild: Välkommen!

Inbjudande bild: Välkommen!

 Komihåglapp för smörjning

Komihåglapp för smörjning

 Den enkla stolen

Den enkla stolen

 Original gummimattor

Original gummimattor

 Orört motorrum

Orört motorrum

 Renaults kända märke

Renaults kända märke

 Original signalhorn

Original signalhorn

 Ur förarens  synvinkel

Ur förarens synvinkel


Renault 4CV -60

4 cyl. fyrtaktare på 747 ccm/ 26 hk
Toppfart ca 100 km/h
0-100 på 42 sek.
Tankvolym 27,5 liter
Tillverkades i hela 1.150.147ex fram till 1961, och blev därmed första franska bilmodell som tillverkades i över 1 milj. ex.
fakta från projekt. till nedläggning här

Den här bilen köptes av nuvarande ägare, Lars-Göran, den 1 dec. 2004. Då hade den hunnit med att vara på två museer och dessutom som någon slags utställningsbil i en bilhall i Karlstad. Museerna var för övrigt Lagans bilmuseum i Ljungby och Gustavsviks före detta bilmuseum i Örebro. Det har varit 5 ägare på bilen.

Lite kuriosa:
Första ägaren har berättat i ett brev för L-G att bilen faktiskt gick upp till Stockholm sista dagen med vänstertrafik och tillbaka till Karlstad i högertrafik alltså på samma väghalva, L-G, tycker att den fina accelerationsförmågan 0-100 är väl värd att notera. Bilen har idag endast gått 4000 mil.

Nerikes Fordonshistoriker