Månadens fordon augusti 2005

Parkerad i gröngräset vid Mullhyttemarken 2003

Parkerad i gröngräset vid Mullhyttemarken 2003

Tankpåfyllning, det går åt en del bränsle...

Tankpåfyllning, det går åt en del bränsle...

 Huven är vikbar

Huven är vikbar

 V8 märkningen

V8 märkningen

 Maffigt fotsteg...

Maffigt fotsteg...

 Huvprydnad

Huvprydnad

 Strålkastare

Strålkastare

V8 motorn på 5,7 L

V8 motorn på 5,7 L

Breda vita däcksidor

Breda vita däcksidor

Mäktig front Velodromrallyt 2005

Mäktig front Velodromrallyt 2005

Dimljus

Dimljus

Vackra former

Vackra former

Den vackra coupeformen

Den vackra coupeformen

Den låga vindrutan

Den låga vindrutan

Från förarens horisont

Från förarens horisont

 Körriktningsvisaren

Körriktningsvisaren


Cadillac Opera Coupe 1937

5,7 L V8 på 135 Hk
Manuell 3-vxl. låda
Vikt 2468 kg
Hydrauliska trumbromsar
Bränsleförbrukning 1,8L / mil

Bilen såldes direkt till bilfirma i Texas USA 1937. Längre har inte efterforskningen sträckt sig. 1992 kom den till Sverige. När Peter, efter köpet, startade bilen gick inte motorn så bra. Det visade sig att en ventil var krokig och Peter bestämde sig för att renovera motorn. Han tog hjälp av Custom Racing i Örebro och är nu mycket nöjd med bilen.

Peter, som nuvarande ägaren heter, hade jobbat i mörkaste Afrika till och från under 10 års tid. Han kände att han ville göra sak av en gammal dröm han haft. En kväll 1998 när han satt där nere och läste i en Classic Motor fastnade blicken på en bil som tilltalade honom mycket. Han ringde hem till Sverige och kom överens med ägaren att han skulle komma och titta på den när han kom till Sverige i dec. Bilen fanns då i Småland. Det blev kärlek vid första ögonkastet till ”Bettan” som han kallar den, och i januari stod den hemma i Peters garage. Drömmen hade gått i uppfyllelse, och Peter älskar att köra denna komfortabla klumpeduns trots att den saknar servostyrning.

Nerikes Fordonshistoriker