Månadens fordon september 2005

Bild från leveransen i maj 1953

Bild från leveransen i maj 1953

Plats för cyklar framtill

Plats för cyklar framtill

Bagagehyllan där bak

Bagagehyllan där bak

Turlista

Turlista

Ombyggd med dörr till höger

Ombyggd med dörr till höger

Lägg märke till brevlådan vid dörren

Lägg märke till brevlådan vid dörren

Den gamla dörrplaceringen

Den gamla dörrplaceringen

Abonnerad, dit går en del bussar

Abonnerad, dit går en del bussar

Bagagehylla inuti, liknar mycket rälsbussarnas dito

Bagagehylla inuti, liknar mycket rälsbussarnas dito

 Radioanläggningen

Radioanläggningen

En sliten ratt, men vad kan man begära? Servolös...

En sliten ratt, men vad kan man begära? Servolös...

Se körriktningsvisaren är en gungande pil

Se körriktningsvisaren är en gungande pil

Backspegel i fokus

Backspegel i fokus

Stolarnas placering, ganska gott om plats faktiskt

Stolarnas placering, ganska gott om plats faktiskt

Tilläggsmontering av positionsljus och reflexer

Tilläggsmontering av positionsljus och reflexer

Chauffören på plats

Chauffören på plats

Den lyxiga inredningen

Den lyxiga inredningen

Bra med plats då man har monterat stolarna med förskjutning

Bra med plats då man har monterat stolarna med förskjutning


Volvo 1953

Katrineholmskaross,
Boxer Volvochassie Motor,
Volvo Titan 150hk original
Tryckluftsbromsar,
Ingen servostyrning,
5-växlad
40 sittplatser.

Bussen köptes ny 1953 av Björks buss i Via. Den har använts som turistbuss, men mesta tiden gick den i linjetrafik mellan Kumla och Fjugesta. 1977 efter 22 års tjänstgöring pensionerades bussen och ställdes undan. Där stod den i 20 år, till nuvarande ägaren, Christer köpte den, alltså 1997. Den behövde inte flytta långt, bara ca. 8 km, till sitt nya hem. Trots att bussen stått i 20 år så fungerade den bra, och besiktningen var inga problem. Bussen är så gott som helt i originalskick, numera går den mest på rallyn för tunga fordon, och en del andra små utflykter.

Nerikes Fordonshistoriker