Laxo Mekan 2010-02-16

100216_DSC_0004
100216_DSC_0001
100216_DSC_0006
100216_DSC_0007
100216_DSC_0012
100216_DSC_0005
100216_DSC_0017
100216_DSC_0016
100216_DSC_0022
100216_DSC_0020
100216_DSC_0018
100216_DSC_0021
100216_DSC_0027
100216_DSC_0048
100216_DSC_0026
100216_DSC_0039
100216_DSC_0051
100216_DSC_0067
100216_DSC_0059
100216_DSC_0065
100216_DSC_0036
100216_DSC_0049

En träff som samlade omkring 50-talet personer, dom flesta medlemmar, där vi fick historien om Åke P som grundade företaget redan 1947. Idag ett mycket välkänt mekaniskt företag som anpassar div. fordon till det dom ska användas till.
Som exempel är det Laxo som bygger det mesta vad det gäller timmerbilsutrustning.
Berättelsen var mycket intressant och man förstår att det finns, och har funnits, mycket uppfinnarjocke i Åke. Hans samling av lastbilar, traktorer, tvåhjulingar och motorer av alla de slag imponerade på varje besökare. Lika var det med hans första konstruktion av fordon för borttagning av stora stenar. Ett hembygge som sedermera blev
grundplåten till investeringen i det nystartade företaget. Kvällen gick fort och kaffet fanns uppdukat på ett lastbilsflak. Avslutningen blev en start av en V 12 motor, med raka rör.
Motorn har varit monterad i en Centurion tanks. Den fanns även i flygplan från andra världskriget.

Kvällens bilder: Per E

Nerikes Fordonshistoriker