Månadens fordon november 2015

DSC_0028
DSC_0030
DSC_0029
DSC_0033
DSC_0031
DSC_0032
DSC_0034
DSC_0035
DSC_0036
DSC_0037
DSC_0038

Volvo BM 10 -50
Motor: 2-cyl, 2-takts tändkulemotor
Effekt: 23 hk, 1 200 r/min
Transmission:5 fram, maxfart 20 km/h 1 back, maxfart 4 km/h Bränsletank: 35L
Kylsystem: 9L
Vikt: 1380 Kg
Användningsområde
BM 10 konstruerades för de mindre och medelstora lantbruken. Den var gjord för en- eller två-skärig hydraulisk buren plog och väl lämpad för montering av olika slags redskap och utrustningar tack vare de föredömligt släta sidorna. Med den goda sikt som föraren hade på BM 10 var traktorn utmärkt för radodlade grödor. Personen som satt på hackan bakom traktorn for dock illa av avgaserna från avgasröret tills BM beslöt sig för att rikta om utsläppet från bakåtriktat till uppåtriktat. I och med detta beslöt man sig också för att ta fram en godkänd gnistsläckare så att traktorn kunde köras in i byggnader.
Historik
BM 10 var den sista konstruktionen med tändkulemotor och konstruerades av en tysk. Enligt historien lär mannen inte ha kommit överens med Hitler så därför kom han hit till Eskilstuna och Sverige. BM10 utvecklades i samarbete med Volvo och hade bakkroppen gemensamt med Volvo T 20 serien.
Tillkomsten av BM:s nya lilla traktor. BM 10, kompenserade bortfallet av den under krigsåren så viktiga flygmotortillverkningen. BM 10:an blev parallellt med BM 21 företagets sista traktor med tändkulemotor. Det 28 centimeter smala frampartiet, den utomordentliga sikten, den stora frigångshöjden och den lilla vändradien gjorde BM 10 till en smidig traktor.
BM 10:s motor härstammade från Bolinders W3 tändkulemotor som kom ut i sin första version redan i mitten av 20-talet. 6 400 st BM 10 tillverkades under åren 1946–1953 och hade ett riktpris år 1953 på 8 690 kr.

 
 

   

Nerikes Fordonshistoriker