Månadens fordon april 2005

Så heter den och Ford i förnamn

Så heter den och Ford i förnamn

Front med xtraljus

Front med xtraljus

Från förarhorisont

Från förarhorisont

I vårsolen

I vårsolen

MINOLTA DIGITAL CAMERA
På Örebromässan

På Örebromässan

Den orörda motorn

Den orörda motorn

Inga stora bakljus precis

Inga stora bakljus precis

Lägg märke till äkta mattan

Lägg märke till äkta mattan

MINOLTA DIGITAL CAMERA
Hjälmen på plats i baksätet

Hjälmen på plats i baksätet

200504-18443
Specifikationer

Specifikationer

Körjournal, notera bensinpriset 13 L för en tia

Körjournal, notera bensinpriset 13 L för en tia

 Koffertluckan öppnad

Koffertluckan öppnad

 På väg någonstans.

På väg någonstans.

Detta blev ödet, för många Ford Anglia, somliga tycker säkert det var ett bra öde

Detta blev ödet, för många Ford Anglia, somliga tycker säkert det var ett bra öde


Ford Anglia 1951

Motor: 4 cyl. 1172 ccm sidventilmotor med trelagrad vevaxel, kedjedriven kamaxel, och är på 34 hk.
Vikt: 860 kg, Toppfart 90 km/h
mekaniska bromsar
Tillverkades i ca 108 000 ex till 1953
Värme var tillbehör, men den var utrustad med innerbelysning och askkoppar

Nuvarande ägaren Sture ärvde bilen av sin morbror 1973, och använde den första året. Stures dotter skämdes så för bilen att hon tillbringade resorna i den på golvet.
Bilen har varit undanställd under ett antal år och bara reparerats vid behov; i princip orörd alltså.
Sture säger att om man skulle köra i den möjliga, enligt specifikationen, toppfarten är det fara för både folk och fä

Nerikes Fordonshistoriker