Månadens fordon januari 2006

En moped i nyskick, kanske till och med bättre
Blankpolerat
Tidstypiskt tillbehör över vajerhöljet
Svingarm och teleskopdämpare bak
Här under döljs en originalpump
50-talsbakljuset framför andra
Blåtoning av avgasröret
Frambromsnav
Bottenlänkfjädring fram
En mycket vacker moped
Hastighetsmätaren visar 993 mil
Ställbart munstycke, det enda trimmet numera
50 cc cylindern, det fanns många typer till Zündapp
Helljuset är liksom halvljuset på 15W

Zündapp Combinette 423S-59

Ram: formpressad och svetsad stålplåt,
däck 23×2.25,
tankvolym 7,3 L.
Oljeblandad bensin 1:25
Motor: Zündapp 258, 50cc,
Effekt:0,8 Hk vid 4000 r/min.
2-vxl. låda med handväxel
koppling: 3-skivig korklamell
Vikt 42 kg,
priset på både 1958 eller 1959 års modell var 995:-

Exakt en sådan här moped hade Ronnie som femtonåring. Pengarna till att köpa den tjänade han ihop på att cykla ut med blommor. På 15-årsdagen var det dags för jungfrufärden. I 18 minusgrader gick färden från Örebro till Karlskoga, därefter tillbaka, och vidare till Kumla för att köpa korv. Åter igen mot Örebro, en resa på 15 mil, och allt detta barhuvad, så var det på den tiden, minns ni väl…. Att Ronnie blev lite sjuk var kanske inte så konstigt. Att han sen blev förbjuden att åka moped av sin mor, utan hennes mamelucker, var väl bara ett naturligt resultat Som 15-åring tycktes mopeden lite slö, varför trimning beslutades. När förgasaren skulle återmonteras, efter diverse filning i insug, fattades det en mutter. Den hittades efter motorhaveriet som uppstod, i vevhuset. Senare trimningar lyckades bättre, sett ur en 15 årings perspektiv. Det är nog numera preskriberat tror jag. När han 1998 fick syn på den här mopeden hos en diversehandlare fick han ett stort habegär. Den skulle han bara ha, kosta vad det kosta ville. Mopeden var komplett, men i behov av renovering. Den tog två år, och svårast var att hitta rätt färg. Originalfärgen gick inte att få tag i, men på Simca Talbot, fanns en som var väldigt lik. Resultatet kan man inte klaga på, eller hur.

Nerikes Fordonshistoriker