Månadens fordon december 2019

Opel Admiral Cabriolet 1939.

Motor: Rak sexa på 3,6 liter
Effekt: 74 hk
Toppfart: ca 130 km/tim
Längd: 5270 mm
Tjänstevikt: 1780 kg

Fakta om modellen.

Opel Admiral var den prestigemodell som skulle konkurrera med Mercedes, Maybach och den tidens tredje stora tyska lyxbilsmärke – Horch. Admiralen togs fram till Opels 75-års jubileum 1937 och tillverkades bara under de två åren 1937–39 innan Opel tvingades lägga om sin produktion till enklare fordon på grund av kriget. Det producerades endast 2314 exemplar av just cabriolet-versionen och det gör denna modell speciellt sällsynt då de flesta Admiraler förstördes under kriget. Admiralen var omtyckt som stabs och officers bil i den tyska armén. Det finns idag bara några få exemplar i kvar i hela världen och ett ytterligare exemplar i Sverige. Jag hittade min bil i Tyskland förra året hos en Opel entusiast som kommit till åren och bestämt sig för att sälja. Då jag länge sökt efter en Admiral fanns det inte tid till att tveka och i slutet av juli förra året kom jag glad hem till Sverige med min drömbil på släpet bakom dragbilen. Min Admiral tjänstgjorde under kriget i det tyska flygvapnet ”Luftwaffe” och var i augusti 1941 med i anfallet mot Ryssland ”Operation Barbarossa”. I och med den tyska arméns reträtt blev bilen kvar i Litauen och blev stående till i början av 1990-talet efter järnridåns fall då en tysk man köpte bilen och återförde bilen till Tyskland där den renoverades till sin forna glans. 
Text och foto: bilens ägare

Nerikes Fordonshistoriker