Månadens fordon februari 2021

image
IMG_0210
IMG_0209
IMG_0212
IMG_0211
IMG_0215
IMG_0218
IMG_0213
IMG_0216
IMG_0073
image IMG_0210 IMG_0209 IMG_0212 IMG_0211 IMG_0215 IMG_0218 IMG_0213 IMG_0216 IMG_0073

Mercedes 170 Vb -53

Motor: Fyrcylindrig sidventil
Volym: 1700 cc
Effekt: 44 Hk

Min renovering av Mercedes 170Vb, 1953. 4-cylindrig motor på 45hk. En junidag 1980 såg jag en annons i vår tidning, Nerikes Allehanda. ”Besiktigat Mb 170Vb” 1953. Telefonsamtal och en tur till Örebro, vi bodde då i Kumla. Bilen ägdes av en äldre herre som några dagar tidigare hade besiktigat bilen, utan anmärkning. Titt och provkörning av en bil som var i ganska slitet skick. Ett kraftigt knackande från motor, rost i skärmar mm. Efter en stunds prat om priset så var bilen min. Jag och sonen Christian stolta bilåkare till Kumla. Efter ett antal år började jag att plocka ur motor och växellåda. Renoveringen var påbörjad. 2000 lämnades motor in på renoveringsfirman, borrning, stålfodring av cylindrarna, nya kolvar och lager mm. Växellådan kollades och några lager byttes. Där ”somnade” renoveringen under ett antal år, tid och pengar var inte synkront. I januari 2014 bestämde jag mig att ta tag i renoveringen. Karossen lyftes av ramen och lämnades in för blästring och då upptäcktes den tidigare ”renoveringen”.  Axlar och övrigt monterades av från ramen som sedan också blästrades och lackades svart. Nu vidtog ett omfattande och tidskrävande arbete med demontering, rengöring och blästring av samtliga delar. Mars 2014 var karossen och ram renoverade. Återmonteringen påbörjades av axlar, växellåda och motor som jag gjorde under våren 2015. Efter ett längre uppehåll under sommaren och hösten så kom höjdpunkten, att provstarta motorn den 9 augusti 2016. Den tickade på så vackert! Under augusti 2016 flyttades ram och kaross till mitt nybyggda garage/verkstad där monteringen fortsätter. Nytt tyg till inredningen har jag köpt från Tyskland och vår duktiga sadelmakare i Örebro har klätt om stolar och säten. Hösten 2017 lackerades bilen i originalfärg och återmontering av karossen påbörjades våren 2018. Första provturen var i febr 2019. Besiktning gjordes 3 mars 2020. Jag är ingen mekaniker men med hjälp av bra och duktiga vänner, söner och en förstående hustru så kommer man långt.

Nerikes Fordonshistoriker