Månadens fordon mars 2021

IMG_3906
IMG_3904
IMG_3907
IMG_3908
IMG_3910
IMG_3911
IMG_3912
IMG_3914
IMG_3917
IMG_3920
IMG_3918
IMG_3915
IMG_3906 IMG_3904 IMG_3907 IMG_3908 IMG_3910 IMG_3911 IMG_3912 IMG_3914 IMG_3917 IMG_3920 IMG_3918 IMG_3915

Zündapp KS 50 Super Sport 1978

Motor: Fartvindskyld tvåtaktsmotor med lättmetallcylinder hårdförkromat cylinderlopp. 50 cc. 1hk, (0,74 kW vid 3200varv/min). Specialhärdad vevaxel och stålvevstake. Flerskivig koppling i oljebad. Kickstart. Fotväxel med tre exakta lägen.
Elsystem: Svänghjulsmagnet med 6V/33W. Strålkastare (130mm diameter) med 15W Biluxlampa. Bakljus 3W. Stoppljus 5 W.
Uppbyggnad: Centralrörsram i lättmetall. Tanken rymmer 13,5 l (varav 2,4 l i reserv). Tomvikt c:a 85 kg. Max tillåten totalvikt 235 kg. Färg: briljantblå.
Lite historik: Mopeden köptes ny av en herre från Glanshammarstrakten år 1978 hos cykel- och mopedhandlaren Uno Forsberg i Örebro, och innehade den sedan i 15 år. Därefter köpte vi den och den användes av min son i tre år innan jag själv övertog den. Den blev sedan stående mellan 1996 till 2011 när jag startade upp den efter en smärre översyn. Har sedan använt den vid mopedrallyn och kortare utflykter varje sommar. Mopeden har aldrig renoverats eller omlackerats utan är i originalutförande som den levererades för 42 år sedan.
Några tekniska data  KS 50 Super Sport typ 629-071 från tillverkaren.
Standardutrustning: Hydraulisk teleskopgaffel fram och fjäderben bak. Sportig enmanssadel. Stickaxlar fram och bak. Trumbromsar. Instrumentpanel. Förkromat kedjeskydd. Rostfria stänkskärmar. Styrlås och separat stöldlås för bakhjulet. Elektriskt signalhorn. Zündapp tillverkades i München fram till konkursen 1984. Svensk generalagent var Motorkraft AB i Stockholm.

Nerikes Fordonshistoriker