Månadens fordon oktober 2024

bak
höger
vsida
vänster
front
bak höger vsida vänster front

Volvo 164 E -73

Motor: B 30 6-cyl
Effekt: 160 Hk
Färgkod: 115
0-100 km/h : 11,9 sek
Toppfart: 188 km/h

Växellåda: BW 35

Volvo 164 är en svensk personbil tillverkad av Volvo åren 1969-1975. Volvo 164 introducerades 1968 och var en lyxigare variant på 140-serien. Den utmärker sig genom en starkare 6-cylindrig motor (B30), annan front, längre hjulbas samt lyxigare inredning. Motorn fanns i såväl förgasar- som insprutningsutförande. Sista årsmodellen, 1975, såldes enbart i USA och Japan, eftersom den på övriga marknader hade ersatts av den nya 264-modellen.
Volvo 164 var den första Volvobilen i lyxbilsklassen på många år när den introducerades och var en föregångare till dagens Volvobilar i premiumklassen. Den fick en naturlig efterföljare i 260-serien. Till skillnad från 140-serien fanns Volvo 164 endast i en fyradörrars sedanversion. Volvo 164 tillverkades till och med 1975, ett år efter introduktionen av Volvo 260. Bilmodellen tillverkades i 153 179 exemplar. Någon kombimodell, som då skulle ha hetat Volvo 165, producerades inte av Volvo själva. men enstaka exemplar togs fram av fristående karosseritillverkare. Bland annat sattes en 165 ihop vid monteringsfabriken i Australien genom att man använde delar från 164 och 145. En tvådörrars prototyp (Volvo 162C) byggdes som förstudium till Volvo 262C.

Det är en Volvo 164 E från 1973 med BW 35 automatlåda.
Bilen började renoveras 1985 av en äldre farbror som sen stannade av p g a sjukdom. Jag köpte den för några år sedan av en kille i Nynäshamn och färdigställde bilen.
Det jag gjort är att dra nya bromsrör, bränslerör, fått tag på originalfälgar som blästrades och pulverlackats samt att plocka tillbaka lite av varje.
Den är besiktad för sista gången med stjärna från Opus som välbevarat fordon. Jag har varit ute och åkt lite då och då. Tyvärr alldeles för lite. 
Bilen är väl inte klar. Det finns ju att göra i all oändlighet om man vill. Man kommer alltid på något nytt att göra.

Nerikes Fordonshistoriker