Månadens fordon mars 2005

Här lastas bilen i Växjö
En så kallad före-bild
Ett motorrum som behöver omvårdnad
Här ska det lagas rost
Det här blev kasserat
Tur att det inte är så mycket elektronik...
På lackering hos Backalack i Nora
Åter hemma nymålad och fin
Klar för besiktning
Besöket hos SBP i Hallsberg gick bra
Utställd vid Classic motor marknad i Örebro
Emblemet som säger allt
Många var beundrarna till denna bil i Örebro
Tidigt med att fälla säten så man får lastutrymme
Bara ögonfransarna saknas...
Motorrummet fick mycket omvårdnad...
Ja, det är faktiskt rattstången som syns på bilden

FIAT 600 Multipla 1956

Rak 4-cyl motor på  663cc.
21,5 Hk, Vikt 810 kg,
Toppfart 90 km/h
Antal tillv. 1956-1966  109 976 st
Priset var 1956  6790 kr

Den första månadens fordon är som sig bör, vår ordförandes bil, en Fiat Multipla från 1956.
Bilen registrerades första gången 19 mars 1956, och har varit en bil för både företagare och privatpersoner. Fram till 31 dec. 1969, då den överfördes till beredskapsregistret.
Tre år senare alltså 31 dec 1972 avregistrerades den, och blev stående i väntan på att Roland skulle hitta den. Den 29 aug. 1997 köpte han bilen från Paul Österberg i Växjö, hämtade hem den till Sannahed och började renovera den. Och så, den 10 juni 2004, var den färdig för besiktning, vid Svensk bilprovning i Hallsberg och är nu åter, i ett otroligt fint skick ute på våra vägar igen.

Några kommentarer från Multiplaägare ur Teknik för Alla nr. 5/1959.

Vad anser ni om säkerheten på Fiat Multipla?
– Risken att råka illa ut vid en frontalkollision i en vagn av den här typen är ju större, men bromsarna är så pass bra att dom väl kompenserar den nackdelen.
Vilka finesser sätter ni särskilt värde på?
– Hela bilen är faktiskt något av en teknisk finess tycker jag
Brita Nehrman skulptris, Fiat Multiplaägare

Nerikes Fordonshistoriker