Månadens fordon maj 2006

Ett vackert huvemblem
Det står ZIM
Blinker fram
Bakljus, pris 14:- tidigt 70-tal
Centralt placerat bromsljus
Röda mattan utrullad
Tankluckan
En rymlig koffert
Motorrummet, med 6:an
Förgasararrangemang
Oljerenaren, den ena av två
Chaufförens arbetsplats
Inga ryska siffror på klockan
Hastighetsmätaren
Mäktiga pedaler
Originalradio, med LW och KW
Vackert målad handbromsspak
Kraftiga stroppar
Askkopp med tändare i baksätet
Chauffören hälsar välkommen
Instruktionsboken, på engelska som tur är

Limousine-54

9 sitsig
Motor: 3,5 L, sexcylindrig sidventilare på 95Hk
vid 3600 r/m
treväxlad,halvautomat
Toppfart ca. 125 km/h
bränsleförbr. 1,7-1,8 L/mil
Spiralfjädrar fram,
bladfjädrar bak.
Pris 24.000:- i Sverige
i Sovjet 100.000:- , 1954

Ägaren, Tage gjorde ett fynd i juli 1971. Då upptäckte han bilen vid Edaskroten i Värmland  halvt nerkörd i ett kärr. Där hade den varit parkerad i nio år, från nov. 1962, då den skrotades. Det konstaterades ganska snabbt att det var en ovanlig bil. I Sverige såldes inte mer än 6-7 st. Ska man handla en bil på ett sådant ställe, måste man bestämma sig snabbt. Tage fick 30 sek. betänketid. Att han tackade ja, har han inte ångrat. Bilen har genomgått en stor renovering. Det har varit en del jakt efter reservdelar både i Sverige och utomlands. Bl.a. nya framskärmar och ny hö. bakdörr har det blivit. Dessutom blev Tage tvungen att byta motorn. Han hittade en till en årsm. -56, som monterades. Nya baklyktor köptes i Norge i början av sjuttiotalet till det facila priset av 14:-/ st. dessutom har bilen lackerats. Tages arbetsinsats har varit ca 2000 tim.

Nerikes Fordonshistoriker