Månadens fordon juni 2006

Extrasadeln monterad
Den praktfulla instrumenteringen
Reservhjulets ovanliga placering
Växelindikeringen
Det elektriska signalhornet

Moto Guzzi Galetto -51

Motor: 160cc, fyrtaktare, 6hk/5200r/min
Bränsleförbrukning 0.27L/mil
3-växlad, fotväxel, vikt 160kg.
Standardutrustad med, hastighetsmätare, tändningslås,
likriktare, batteri, strålkastare,
bakljus, elektriskt signalhorn,
reservhjul och extra sadel

Den här scootern köptes så sent som i mars i år. Därför har nuvarande ägaren inga egna fantastiska erfarenheter av den. Han hittade den på annons i Classic Motor. Nu har han besiktat den och kan ta sina turer med den i den sköna sommaren som väntar.  Förra ägaren sålde för att han skulle emigrera, och hade då varit ägare till den sedan mitten av 90-talet.  Scootern är orenoverad och svensksåld.

Vid en test i Teknik för Alla nr 16 -51 berättas följande:
”Vattenprovet bestod i att Galletton kördes 5ggr genom en 10 meter lång och 5 cm djup vattenpöl i ca. 30km/tim, men föraren blev bara nerstänkt på händerna. Hela kostymen, från hjässan till skorna var lika torr som före provet.”  Reklamen sa följande  ”Om Ni kör den rider Ni inte som på en cykel, utan Ni sitter skyddad som i en bekväm stol” 

Nerikes Fordonshistoriker