Månadens fordon juli 2005

MB 180B i solen
Bakifrån, sågs dom oftast på 50-60 talet
Den bulliga formen har gett bilen namnet Bullmerca
Den breda grillen som kom på senare årsmodeller
Bakljus, med reflex. Också en senare upplaga
Den treuddiga stjärnan
Från förarens horisont

Mercedes 180B, -61

Toppventilmotor med överliggande kam på 1897cc,
78 hk vid 4500r/min.
Tjänstevikt 1250 kg, tank 56L,
längd 4,5 m, vändradie 10,7m,
toppfart ca 125 km/h 0-100 > 30 sek.
År 1962, efter 10 års produktion, hade 271217 ex. tillverkats. Varav 152983 var i dieselversion

Min bil har gått bra i dom tre åren jag varit ägare till den, bara några småfel egentligen jag räknar upp dom här… Trasiga motorkuddar, exploderande däck, generatorfästbultar som gått av 3 ggr. med utebliven laddning som följd, oljeläckage i bakaxel, dörrlås som gått i baklås, mm. Så är det att vara veteranfordonsägare. Nya spännande färder varje gång… nästan.
På Classic Motor festival i Ånnaboda i år, 2005, när det mesta stod i djupt vatten är man glad att man var ägare till en Mercedes Pontonmodell. / Webmastern

Lite historia om bilen har jag fått från tidigare ägare, den har varit i trafik mestadels i Gävletrakten. Antal ägare är 12, kan vara någon mer, men kopiorna på regbevisen lite otydliga vad gäller datum. Bilen har renoverats under flera år på sent 80-tal och tidigt 90-tal. Bilen har jag haft sedan juli 2002, då jag  förverkligade drömmen om att bli veteranfordonägare. Har haft intresset tidigare men inte haft tid, plats och ekonomi att bli veteranbilägare. Bilen fanns i Hallsberg, alltså nästan på hemmaplan, bra i ordning, bara lite kosmetikajobb, såg det ut som, men det var mer än så. Har gjort lite till och från, men hela tiden har den varit åkbar. Just nu är det komplettering av värmepaket som pågår, sådana saknades helt när jag köpte bilen. Dom brukar vara dåliga på dom gamla bilarna, eftersom dom tillverkades i papp. Papp och snö/regn i luftintaget är ingen bra kombination

Nerikes Fordonshistoriker