Månadens fordon september 2005

Bild från leveransen i maj 1953
Plats för cyklar framtill
Bagagehyllan där bak
Turlista
Ombyggd med dörr till höger
Lägg märke till brevlådan vid dörren
Den gamla dörrplaceringen
Abonnerad, dit går en del bussar
Bagagehylla inuti, liknar mycket rälsbussarnas dito
Radioanläggningen
En sliten ratt, men vad kan man begära? Servolös...
Se körriktningsvisaren är en gungande pil
Backspegel i fokus
Stolarnas placering, ganska gott om plats faktiskt
Tilläggsmontering av positionsljus och reflexer
Chauffören på plats
Den lyxiga inredningen
Bra med plats då man har monterat stolarna med förskjutning

Volvo 1953

Katrineholmskaross,
Boxer Volvochassie Motor,
Volvo Titan 150hk original
Tryckluftsbromsar,
Ingen servostyrning,
5-växlad
40 sittplatser.

Bussen köptes ny 1953 av Björks buss i Via. Den har använts som turistbuss, men mesta tiden gick den i linjetrafik mellan Kumla och Fjugesta. 1977 efter 22 års tjänstgöring pensionerades bussen och ställdes undan. Där stod den i 20 år, till nuvarande ägaren, Christer köpte den, alltså 1997. Den behövde inte flytta långt, bara ca. 8 km, till sitt nya hem. Trots att bussen stått i 20 år så fungerade den bra, och besiktningen var inga problem. Bussen är så gott som helt i originalskick, numera går den mest på rallyn för tunga fordon, och en del andra små utflykter.

Nerikes Fordonshistoriker