Boo/Hjortkvarn 2009-05-02

En för oss i NFH ny bekantskap bland träffar var dagens mål. Boo kyrka med alla sina påskliljor, och slottsparken att parkera vårafordon i. Påskliljecafét i kapellet blev avslutningen för dagen.
Rolf Wiking berättade fängslande om släkten Hamilton, som än idag finns på slottet.
Han visade runt i kyrkan, som uppfördes av den första Hamilton på Boo slott, år 1733.
Det var ett löfte han gav sin gud när han satt som krigsfånge i Sibirien. Han tillfångatogs av ryssarna efter slaget vid Poltava 1709.
Han sa, kommer jag någonsin fri, ska jag bygga en kyrka åt dig min Gud.
Det gjorde han alltså, och Boo fick sin kyrka Troligen är det också han som planterat dom första påskliljorna på platsen, berättade Rolf. Men han påpekade att det var hans egna kvalificerade gissning.
Avslutningen med kaffe, var välkommet och efterlängtat, för alla. Sen återstod bara hemfärden.

Bilder: Per E

Nerikes Fordonshistoriker